Jeppe Aakjær. Foto: Marie Jakobe Brandt-Rehberg, 1901. Det Kgl. Biblioteks Billedsamling.

Sang- og fortællekoncert: Jeppe Aakjær - digter og rebel

22.03.24
Borup Bibliotek inviterer til en aften om Jeppe Aakjær. Med sang, harmonika og guitar sætter Bente Kure og Leif Ernstsen toner til den elskede danske hjemstavnsdigter og samfundsdebattør.

Bente Kure og Leif Ernstsen har spillet Aakjær i mere end to årtier. De sætter fokus på, hvor højaktuel han stadig er, fordi han på så mange måder var forud for sin tid i selve det at være menneske.

Gennem sange, anekdoter og uddrag fra Jeppe Aakjærs tekster, tegner den musikalske duo et helhedsportræt af "Jens Vejmands" far og hans liv i alle facetter:

Den lyriske hjemstavnsdigter, den lidenskabelige ægtemand, den eftertænksomme husmandssøn og den socialt indignerede og rebelske forfatter, der fik direkte socialpolitisk betydning, da han skildrede tyendets vilkår.

I Aakjærs ånd er der naturligvis fællessang undervejs.

Arrangementet er mandag 8. april Kl. 19.

Billet til 50 kr. købes lige her

Kort om Jeppe Aakjær:
•    Levede i 1866-1930.
•    Var yderst produktiv og skrev digtsamlinger, romaner, fortællinger, skuespil, erindringer samt faglitterære værker.
•    Kom som ung i fængsel i 17 dage for sine foredrag om den franske revolution.

Der er sat melodi til flere af Aakjærs digte, der i dag er folkekære klassikere, bl.a.:

•    Jens Vejmand
•    Aften (Stille, hjerte, sol går ned)
•    Jeg er havren
•    Ole sad på en knold og sang